Domov » Zdravie a krása » Keto diéta – povolené a zakázané keto potraviny! Kompletný zoznam!

Keto diéta – povolené a zakázané keto potraviny - Kompletný zoznam!

Keto diétanízkosacharidová diéta s vyšším obsahom tuku – si získala priaznivcov po celom svete. Pri keto diéte je zásadný správny stravovací plán.

V našom prehľade sme keto diéta potraviny rozdelili do dvoch skupín: povolené a zakázané keto potraviny.

Ktoré potraviny môžete zaradiť do svojho jedálnička, keď držíte keto diétu? Ktorým potravinám sa, naopak, vyhnúť v keto diéte?

KETO POTRAVINY - OBSAH ČLÁNKU

Kľúčové informácie

icon Keto diéta je nízkosacharidová diéta s vyšším obsahom tuku, kde približný pomer makroživín je 70 % tuku, 25 % bielkovín a 5 % sacharidov.
icon Povolené potraviny v keto diéte sú napríklad mäso, ryby, vajcia, syr, mlieko a mliečne výrobky, zelenina rastúca nad zemou, bobuľové ovocie, orechy a semienka, a zdravé oleje.
icon Zakázané potraviny v keto diéte sú sladké jedlá a nápoje, väčšina ovocia, slané omáčky a dochucovadlá, zelenina a strukoviny rastúce pod zemou, nezdravé oleje a alkohol.
icon Denný povolený príjem sacharidov v keto diéte je max. 30 gramov.
icon Zdravá keto diéta je založená na plnohodnotných potravinách bohatých na živiny s nízkym obsahom sacharidov.

Povolené potraviny v keto diéte

Zdravá keto diéta je založená na plnohodnotných potravinách bohatých na živiny s nízkym obsahom sacharidov. Ak by sme to mali vyjadriť číslami, pre keto diétu platí pomer 70:25:5 – približne 70 % tuku, 25 % bielkovín a 5 % sacharidov. Prípadne aj pomer 70:20:10.

Keto potraviny

Mäso a mäsové výrobky

Červené mäso (hovädzie a bravčové), divina (diviak, králik), kuracie a morčacie mäso, kačky, husi, prepelice. Povolené sú aj mäsové výrobky, ako šunka, slanina, klobásy, avšak v obmedzenom množstve. Medzi low carb povolené potraviny sa radia aj vnútornosti, ak ich správne pripravíte.

Ryby

Najmä mastné ryby, ako je losos, sardinky, makrela, tuniak a sleď, ale aj biele ryby, ako je treska a pstruh. Do svojho jedálnička pridajte aj morské plody, chobotnicu, krevety, homára alebo kraba.

Vajcia

Sú veľmi chutné a vhodné aj pre vegetariánov. Pripravte si ich na akýkoľvek spôsob, varené na tvrdo alebo na mäkko, omeletu, praženicu a pod.

Syr, mlieko a mliečne výrobky

Syr, maslo a smotana môžu byť súčasťou ketodiéty. Napríklad grécky jogurt obohatí vaše raňajky o prospešné bielkoviny. Vyhnite sa ochuteným nízkotučným jogurtom. Keto diéte neprospieva ani časté pitie čistého mlieka, a už vôbec nie časté ujedávanie zo syra, aby ste rýchlo zahnali hlad.  

Zelenina

Čo sa týka zeleniny, platí pravidlo: iba zelenina, ktorá rastie nad zemou. Tá je všeobecná chudobná na škrob, zato obsahuje veľa živín, vitamín C a minerály. Keto zelenina je brokolica, kaleráb, cuketa, baklažán, kapusta, špargľa, ružičkový kel, karfiol, uhorka, špenát, zelená a červená paprika, kel, šalát, avokádo, paradajky (tie však s mierou).

Bobuľové ovocie

Väčšina bobuľového ovocia (černice, čučoriedky, ríbezle, jahody, maliny, čerešne), ale aj citróny a limetky sú v poriadku, ak to s konzumáciou nepreženiete. To isté platí pre melóny pre vysoký obsah vody. 

Orechy a semienka

Orechy a semená sú plné zdravých tukov, vlákniny a bielkovín. Majú tiež veľmi nízky obsah čistých sacharidov. Vhodné sú mandle, lieskové a makadamiové orechy, arašidy, pekanové orechy, píniové a vlašské orechy, ale aj tekvicové, slnečnicové a iné semená.

Zdravé oleje

Aj napriek tomu, že väčšina dennej zásoby tukov by mala pochádzať z čerstvých potravín, pridanie zdravých olejov môže zvýšiť obsah tuku v jedlách, ktoré sú chudobné na prirodzený tuk. Medzi zdravé oleje sa počíta avokádový olej, kokosový a olivový olej, olej z vlašských orechov, sezamový olej a pod.

Nápoje

Na pitie je najlepšia čistá voda. Z nápojov sú potom povolené citrónová voda, čierna káva, nesladený čaj a minerálka.

Zakázané potraviny v keto diéte

Zoznam ketogénna diéta povolené potraviny nám už je známy. Poďme sa pozrieť na potraviny, ktoré by sme mali obmedziť. Denný povolený príjem sacharidov je max. 30 gramov, už toto nám napovedá, aké suroviny sú zakázané.

potraviny vhodné na keto diétu na stole

Sladké jedlá a nápoje

Sú hrozbou pri akejkoľvek diéte, keto diéta ich tiež považuje za nepriateľov. Vyhnite sa preto sladkým perlivým vodám a energetickým nápojom, sladkostiam, sušienkam, zákuskom a koláčom, pečivu, sladeným jogurtom, zmrzline a raňajkovým cereáliám.

Ovocie

Väčšina ovocia má príliš veľa cukru. Obmedzte napríklad jablká, pomaranče, mango, hrozno, banány a iné.

Slané omáčky a dochucovadlá

Mnohé omáčky na šaláty obsahujú veľa cukru. Pozorne čítajte štítky a vyvarujte sa takýmto potravinám. Môže to byť kečup, šalátové dresingy, omáčky na cestoviny a pod.

Zelenina a strukoviny

Zo zeleniny sú zakázané zemiaky a batáty, kukurica, hrach, fazuľa, paštrnák, artičok, tekvica, mrkva, zeler a pod, teda zelenina, ktorá nerastie nad zemou.

Nezdravé oleje

Medzi takéto tuky patria napríklad repkový olej, sójový olej, slnečnicový olej, margarín, rastlinný tuk a pod.

Alkohol

Kým pri niektorých diétach je víno povolené, keto diéta radí vyškrtnúť z jedálnička akékoľvek alkoholické nápoje. Alkoholické nápoje totiž obsahujú vysoký podiel cukru, aj suché vína, ktoré sa javia ako neškodné.

Eva Dedinská
Eva Dedinská

Internet je úžasný svet. Ponúka nekonečné možnosti vzdelávania sa. Pohltil aj mňa, preto milujem písanie článkov na rôzne témy, návodov, ako si poradiť s nejakým problémom a recenzií produktov, ktoré vám často pomôžu s rozhodovaním. Popri písaniu článku sa dozviem vecí, o ktorých som často ani nechyrovala. A práve tieto informácie sa snažím posúvať ďalej. Zaujímam sa najmä o bývanie a domácnosť, krásu a zdravie, hobby, elektroniku a pod. Ak nepripravujem články pre vás, píšem knihy (som autorkou niekoľkých kníh určených najmä ženám). Okrem toho milujem chalupárčenie, nakoľko bývam na krásnej hornatej Orave.

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *